YKS 2018 Sosyal Bilimler (TYT) Çıkmış Sorular
2018 yılında çıkmış Yks-Tyt sınavı Sosyal Bilimler bölümü için 25 adet soru bulunmaktadır. ''Başla'' butonuna tıklayarak sınavı çözebilirsiniz
Başla
Tebrikler - YKS 2018 Sosyal Bilimler (TYT) Çıkmış Sorular adlı sınavı başarıyla tamamladınız.
Sizin aldığınız skor %%SCORE%% en yüksek skor %%TOTAL%%.
Hakkınızdaki düşüncemiz %%RATING%%
Yanıtlarınız aşağıdaki gibidir.
Soru 1 |
Ammianus, ''Hunlar piyade olarak savaşmaya hiç alışkın
değillerdi. Şaşılacak kadar uzak mesafelere attıkları ve
demir kadar sert ve öldürücü sivri kemikten uçlu oklarını
atmada gösterdikleri maharete hiç kimse erişemezdi...
Hunlar iyi savaşçılar olup yay ve kement kullanmakta
eşsizdirler.'' demiştir.
- Yalnız bu bilgiye göre Hunlarla ilgili olarak;
- I. orduda onlu sistemi oluşturdukları,
- II. savaş aletlerini etkin kullandıkları,
- III. savaşlarda hilal taktiğini uyguladıkları
A | Yalnız I |
B | Yalnız II |
C | Yalnız III |
D | I ve II |
E | I ve III |
Soru 2 |
Gazneli hükümdarı Sultan Mahmut, bir gün mezâlim
divanında iken; bir tacir, Şehzade Mesut’un kendisinden
altmış bin dinarlık kumaş aldığından ancak parasını
ödemediğinden şikâyet eder. Tacirin, hakkını aramak
istediğini dile getirmesi üzerine Sultan Mahmut, taciri
haklı bulur ve alacağının hemen ödenmesini emreder.
Gazneli Devleti'nde yaşanan bu durumla ilgili olarak
aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | Dava açmanın sultanın iznine bağlı olduğu |
B | Mezâlim divanının Gaznelilere özgü bir kurum olduğu |
C | Sultanın gerektiği durumlarda yargı kararı verebildiği |
D | Mezâlim divanının yalnızca ticari davalara bakmak için
kurulduğu |
E | Ticari konuların İslam hukukunun dışında bulunduğu |
Soru 3 |
1340’larda Osmanoğullarının egemenlik alanını
gösteren bu haritaya göre aşağıdakilerden hangisi
söylenemez?
A | Anadolu'da Beylikler Dönemi’nin devam ettiği |
B | Selanik’in, Bizans hâkimiyetinde bulunduğu |
C | Osmanoğullarının topraklarının gaza için uygun
konumda olduğu |
D | Osmanoğullarının Rumeli'ye geçtiği |
E | Kuzey Ege’deki bazı adaların Bizans’a ait olduğu |
Soru 4 |
Mondros Mütarekesi’nden sonra kurulan millî
cemiyetlerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi
söylenemez?
A | Mütareke sonrasındaki işgalleri protesto eden mitingler
ve gösteriler düzenlemişlerdir. |
B | Kongrelerin toplanmasında rol oynamışlardır |
C | Ülkede yeni bir rejim kurmayı amaçlamışlardır |
D | Millî Mücadele’nin teşkilatlanmasında etkili
olmuşlardır. |
E | Kuvayımilliye için silah ve malzeme temin etmişlerdir |
Soru 5 |
II. Meşrutiyet Dönemi’nde İttihat ve Terakki Cemiyeti,
toplumsal bütünlüğü sağlamak için ortak bir eğitim
sistemine geçmek amacıyla çalışmalar yapmıştır.
II. Meşrutiyet Dönemi’nde sonuç alınamayan bu
girişim Cumhuriyet Dönemi’ndeki hangi düzenleme
ile başarıya ulaşmıştır?
A | Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun kabul edilmesi |
B | Üniversite reformunun yapılması |
C | Yeni Türk alfabesi ile ilgili bir kanun çıkarılması |
D | Millet mekteplerinin açılması |
E | Türk Tarih Kurumunun kurulması |
Soru 6 |
Aşağıda, bir yörenin bazı doğal ve beşerî özellikleri
verilmiştir.
- • Günlük ve yıllık sıcaklık farkları fazladır.
- • Kış mevsiminde karın yerde kalma süresi uzundur.
- • Sıcaklık farklarının fazla olması yörenin enerji ihtiyacını artırmaktadır.
- • Yaz sıcaklıklarına bağlı olarak tarımda sulamaya duyulan ihtiyaç fazladır.
A | Hidrografya |
B | Jeomorfoloji |
C | Klimatoloji |
D | Biyocoğrafya |
E | Kartografya |
Soru 7 |
- I. Nüfusun ülke içine içinde dengeli dağılması
- II. Beslenme sorunlarının yaşanması
- III. İşsizlik sorunlarının artış göstermesi
- IV. Yaşlı nüfus oranının artması
A | I ve II |
B | I ve III |
C | II ve III |
D | II ve IV |
E | III ve IV |
Soru 8 |
Aşağıda, Türkiye’de bir il merkezine ait yıllık ortalama
yağış ve sıcaklık grafiği verilmiştir.
Grafikteki bilgiler dikkate alındığında bu il
merkezinin aşağıdakilerden hangisi olduğu
söylenebilir?
A | Kayseri |
B | Şanlıurfa |
C | Erzurum |
D | Bursa |
E | Ardahan |
Soru 9 |
Aşağıdaki haritada bazı alanlar numaralandırılarak koyu
renkle gösterilmiştir.
Bu alanlardan hangileri yüksek dağlık bölgeler
arasında yer almaz?
A | I ve II |
B | I ve III |
C | II ve IV |
D | III ve V |
E | IV ve V |
Soru 10 |
- I. Sahra’nın güneyindeki ülkelerde 1984-1985 yıllarında görülen kuraklığa bağlı olarak 1 milyonun üzerinde insanın açlıktan hayatını kaybetmesi
- II. 2004 yılında depreme bağlı olarak gelişen ve Hint Okyanusu’nda etkili olan dev tsunaminin kıyı kesiminde 200 binden fazla insanın hayatını kaybetmesine neden olması
- III. Muson Asyası’nda 2004 yılının haziran ve temmuz aylarında meydana gelen aşırı yağışlar sonucu 300 kişinin yaşamını yitirmesi ve binlerce kişinin ise çeşitli şekillerde zarar görmesi
- IV. Şili’de 2010 yılının şubat ayında meydana gelen 8,8 büyüklüğündeki depremde 524 kişinin hayatını kaybetmesi ve binlerce kişinin evsiz kalması
A | I ve II |
B | I ve III |
C | II ve III |
D | II ve IV |
E | III ve IV |
Soru 11 |
Sokrates bilgeliği tanımlarken onun özelliğinin her şeyi
bilmek değil, neyi bilip neyi bilmediğini bilmek olduğunu
söyler. Bu bakımdan felsefe bilgelik arayışı diye de
tanımlanır. Felsefe öğreniminin insanlara kazandıracağı
önemli özelliklerden biri de, insanların bildikleri konuda
konuşmayı, bilmediklerindeyse susmayı öğrenmeleri
olacaktır. Bu özelliği kazanan kişi fikri sorulduğunda
bilmediği bir konuda insanları yanlış
yönlendirmeyecektir. Örneğin biri ona "Hangi
eylemlerimiz erdemlidir?" diye sorduğunda, "erdem"
kavramının tanımına ilişkin bir bilgisi yoksa
"Bilmiyorum." deyip, karşısındakini yanlış
yönlendirmemiş olacaktır.
Bu parçada felsefenin aşağıdaki işlevlerinden
hangisi vurgulanmaktadır?
A | Hakikati arama ve ona ulaşma isteğini güçlendirmesi |
B | Kavramsal ve refleksif bilginin pratik yaşama
aktarılmasını sağlaması |
C | Eleştirel bakış açısını geliştirmesi |
D | Tümel bilgiyi hedef edindirmesi |
E | Soruların yanıtlar kadar önemli olduğunun
farkındalığını kazandırması |
Soru 12 |
İnsanların yüzyıllardan beri doğru olarak kabul ettikleri
bilgilerin bile bir gün yanlış olduğu anlaşılabilir. Örneğin
yüzyıllarca Aristoteles fiziğiyle desteklenen Batlamyus
astronomisine göre Dünya’nın evrenin merkezinde
hareketsiz bir şekilde durduğu doğru ve kesin bir bilgi
olarak kabul edilmiştir. Oysa modern çağdaki bilimsel
gelişmeler bu teorinin yanlış olduğunu gösterdi. Acaba
gelecek yüzyıllarda yeni bilimsel gelişmelerle şu anda
doğru ve kesin olarak kabul ettiğimiz Newton fiziği ve
Kepler astronomisinin de yanlış olduğu ortaya çıkabilir
mi? Bundan kuşku duymamızı kim, nasıl engelleyebilir?
Bu parçada aşağıdaki sorulardan hangisi
tartışılmaktadır?
A | Bilginin kaynağı nedir? |
B | İnsan bilgisinin bir sınırı var mıdır? |
C | Bilimselliğin ölçütü nedir? |
D | Doğru bilgi mümkün müdür? |
E | Bilginin değeri nedir? |
Soru 13 |
Beynin fotoğrafı, zihnin veya bilincin fotoğrafı değildir.
Fiziksel bir şey olmadığı için zihnin bir fotoğrafı olamaz.
Bu yüzden büyük olasılıkla kaynağı zihin olduğu için bir
inancın, düşüncenin, algının, imgelemin, arzunun ve
duygunun fotoğrafını da çekemeyiz. Çünkü zihin ve
beden birbirinden farklı iki tözdür. Düşünmemizi
sağlayan beynimiz değil zihnimizdir.
Bu parçadaki görüşler aşağıdaki varlık
anlayışlarından hangisiyle açıklanır?
A | Descartes’ın düalist anlayışı |
B | Husserl’in fenomenolojik anlayışı |
C | Hegel’in idealist anlayışı |
D | La Mettrie’nin maddeci anlayışı |
Soru 14 |
Aristoteles’e göre ahlakta bazı davranışlar amaç,
bazıları araçtır. Örneğin insanların çoğu zenginliği
arzular ve elde etmeye çalışır. Ancak onlar için
zenginlik, zenginlik olarak amaç mıdır; yoksa zenginlikle
elde etmek istedikleri başka bir amaç, mesela haz veya
ün mü söz konusudur? Bu durumda insanların
eylemlerinde peşinden koştukları iyi, kendisinden öte
herhangi bir şeyin elde edilmesi için “araç olarak
istenmeyenedir. İşte insanın bizatihi kendisi için istediği
bu nihai iyi, mutluluğun ta kendisidir.
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
ulaşılabilir?
A | Ahlaken iyi davranış insanın koşullarına göre değişir. |
B | Bir eylemin ahlaken iyiliği başkalarına sağladığı yarara
bağlıdır. |
C | İnsanın nihai amacı olan mutluluk; esenlik ve fayda
gibi değerlerin toplamıdır. |
D | Başka bir amaç için yapılan ahlaki bir eylem insana
mutluluk verir. |
E | Niçin diye sorulduğunda başka bir amaca işaret
etmeyen eylem ahlaken iyidir. |
Soru 15 |
Gazali, doğadaki nedenselliğe yönelik şüpheci bir
yaklaşım sergiler. Ona göre filozoflar, doğadaki düzeni
doğa yasası dedikleri ilkelerle açıklar. Buna göre
doğada olup biten hiçbir şey bu ilkelere aykırı olamaz.
Ancak Gazali için filozofların nedensellik dedikleri şey,
terimlerin ve bu terimlere karşılık gelen nesnelerin
birbirini gerektirmesi değil, olayların birbiri ardı sıra
gelmesinden ibarettir. Çünkü ateş ile yanma arasındaki
ilişkiye bakıldığında ateşin yakmayabileceğini düşünmek
mantıksal olarak çelişkili değildir.
Gazali’nin bu parçada nedensellikle ilgili
düşüncesini aşağıdakilerden hangisi ifade
etmektedir?
A | Doğadaki her şey doğal nedenlerden meydana gelir. |
B | Aynı koşullar altında hep aynı sonuçlar ortaya çıkar. |
C | Neden sonuç ilişkisi tanrısal iradenin sonucudur. |
D | Doğa denilen karmaşık yapıda, mucize veya rastlantı
söz konusu değildir. |
E | Neden ve sonuç arasında doğada zorunlu bir ilişki
yoktur. |
Soru 16 |
“İş bitirilince Şeytan da diyecek ki: ‘Şüphesiz Allah, size
gerçek olanı söz verdi. Ben de size söz verdim ama
yalancı çıktım. Zaten benim sizi zorlayacak bir gücüm
yoktu. Ben sadece sizi çağırdım, siz de hemen bana
geliverdiniz. O hâlde beni kınamayın, kendinizi kınayın.
Artık ben sizi kurtaramam, siz de beni kurtaramazsınız.
Şüphesiz ben, daha önce sizin, beni Allah’a ortak
koşmanızı kabul etmemiştim. Şüphesiz, zalimlere elem
dolu bir azap vardır.’” (İbrahim, 14:22)
Bu ayette vurgulanan husus aşağıdakilerden
hangisidir?
A | Sorumluluğun bireyselliği |
B | Hak ve özgürlük dengesi |
C | İlahi cezanın gerekliliği |
D | Öz eleştirinin önemi |
E | Kötülüğün göreceliliği |
Soru 17 |
Teyemmümle ilgili olarak,
- I. Abdestte farz olan yüz, el, baş ve ayakların mesh edilmesiyle yapılır.
- II. Abdesti bozan durumların hepsi teyemmümü de bozar.
- III. Gerektiğinde hem abdest hem de gusül yerine yapılabilir.
A | Yalnız I |
B | Yalnız II |
C | Yalnız III |
D | I ve III |
E | II ve III |
Soru 18 |
- “Senden önce gönderdiğimiz bütün peygamberler de hiç şüphesiz yemek yer, çarşıda dolaşırlardı. (...)” (Furkan, 25:20)
- “De ki: Ben size ‘Allah’ın hazineleri benim yanımdadır.’ demiyorum. Ben gaybı da bilmem. Size ‘Ben bir meleğim.’ de demiyorum. Ben sadece bana gönderilen vahye uyuyorum. (...)” (Enam, 6:50)
A | Önceki peygamberlere benzer şekilde davranması |
B | Güçsüz bir kabileye mensup olması |
C | Allah tarafından zenginlik verilmemiş olması |
D | Kendileri gibi bir insan olması |
E | Yetim ve öksüz olarak yetişmesi |
Soru 19 |
“... insanlar arasında hiçbir bilgisi, yol göstericisi ve
aydınlatıcı bir kitabı olmadan Allah hakkında tartışıp
duranlar vardır. Kendilerine, ‘Allah’ın indirdiğine uyun!’
denildiği zaman, ‘Hayır, biz babalarımızı üzerinde
bulduğumuz şeye uyarız.’ derler. Şeytan, kendilerini
cehennem azabına çağırıyor olsa da mı?”
(Lokman, 31:20-21)
Bu ayetlerde kınanan hususu en iyi ifade eden
kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A | Kibir |
B | Tassup |
C | Riya |
D | Gıybet |
E | Haset |
Soru 20 |
İslam dini, insanların ahlaklı olmalarına önem verir ve bu
konuda öğütlerde bulunur. Nitekim Hz. Muhammed’in
“Ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim.” sözü
de bunu gösterir. Bu kapsamda İslam, bir olan Allah’a
itaat temeline dayalı bir ahlaki ve dinî birlik sağlama
vazifesini üstlenir. İnsanlar arasında bir üstünlüğün
olmadığını, Allah katındaki üstünlüğün de ancak takva
ile olabileceğini belirtir. Dolayısıyla İslam, yaratılmışlara
karşı merhametli olmayı, güvenirliği, sevgiyi, fedakârlığı,
iyi niyetli olmayı ve kötü davranışlardan uzak durmayı
tavsiye eder.
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerin hangisine
ulaşılamaz?
A | İslam dini, ahlaki duygu ve düşüncelerin yaşantıya
dönüşmesini ister. |
B | İyi ahlaklı bir kişi kendisi dışındaki insanların
durumlarını da önemser. |
C | İslam ahlakı, temel motivasyonunu Allah inancından
alır. |
D | İslam dini ahlakı, kurtuluşun yegâne yolu olarak
öngörür. |
E | İslamın ahlak anlayışı bütün canlıları önemseyen
kuşatıcı bir niteliğe sahiptir. |
Soru 21 |
Wittgenstein Tractatus isimli kitabının ön sözünde: “Bu
kitap felsefe sorunlarını ele alıyor ve -sanıyorumgösteriyor
ki bu sorunların soru olarak ortaya çıkmaları,
dilimizin mantığının yanlış anlaşılmasına dayanır.
Kitabın bütün anlamı, şuna benzer bir sözde toplanabilir:
Söylenebilir ne varsa, açık söylenebilir; üzerine
konuşulamayan konusunda da susmalı.” demektedir.
Wittgenstein'ın bu ifadeleri onu hangi felsefi
anlayışa dâhil etmektedir?
A | Çözümleyici Felsefe |
B | Yararcılık |
C | Görüngü Bilim |
D | Sezgicilik |
E | Eleştiricilik |
Soru 22 |
İnsanın özüne ilişkin herhangi bir tanım varsa bu tanım
tözsel değil işlevsel bir tanım olarak anlaşılmalıdır.
İnsanı, ne metafiziksel özünü oluşturan bir ilkeyle ne de
deneysel gözlemle araştırılabilecek herhangi bir doğal
yeti veya içgüdü aracılığıyla tanımlayabiliriz. İnsanın
ayırıcı niteliği metafiziksel doğası değil yaptığı iştir.
Yapılan bu işler, insanlık halkasını tanımlayıp belirler.
Dil, söylence, din, sanat, bilim ve tarih gibi edimler bu
halkanın ögeleri ve çeşitli dilimleridir. Bu edimler
soyutlanmış rastgele yaratılar değil daha çok işlevsel
olan ortak bir bağ vasıtasıyla ortaya çıkmış unsurlardır.
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
ulaşılabilir?
A | İnsanın neliği sorusu onun somut üretimlerine
bakılarak cevaplandırılabilir. |
B | İnsanı farklı kılan, aklı sayesinde fizikötesi bir varoluşa
sahip olmasıdır. |
C | Bilimsel bir yöntemle insanın varlığının anlamı ortaya
konabilir. |
D | Erdemli davranış, insanın doğasına uygun olanı
yapmasıdır. |
E | İnsan doğası, karmaşık yapısı dolayısıyla
tanımlanamaz. |
Soru 23 |
Dışa vurumculuk akımına göre, sanatçının yaratma
süreci bir eylemdir. Bu süreçte sanatçının duyguları,
sezgileri, tavırları açığa çıkar ve yapıta yansır. Sanatın
temeli nesne, yapıt veya ürün değil, sanatçının
tecrübeleri ve hisleridir. Sanat eserinin değeri; yaratıcı
ruhun tazeliği, bireyselliği, özgünlüğü ve içtenliği
tarafından belirlenir. Sanatçının gerçekliğe bağlı kalmak,
alımlayıcısının hoşuna gitmek veya takdirini kazanmak
gibi bir sorumluluğu yoktur.
Bu parçada sanat eserinin aşağıdaki özelliklerinden
hangisi vurgulanmaktadır?
A | Kalıcı olma |
B | Yaratıcı olma |
C | Evrensel olma |
D | Temsil edici olma |
E | Kişisel olma |
Soru 24 |
Platon için Demiurgos, yaratıcı değil de mimari bir
Tanrı'dır. İdeaları model alarak fenomenler dünyasında
maddeye şekil vermiştir. Platon’un öğrencisi
Aristoteles’e göre Tanrı, varlığın yaratıcısı değil onun
amacıdır. Aristoteles’ten önemli ölçüde etkilenen Farabi
ise ölümsüz olduğuna inandığı ruhlar dâhil, tüm varlığın
Tanrı’dan bir tür taşmayla ortaya çıktığını ileri sürer.
Orta Çağ’ın ünlü isimlerinden Anselmus ise
Hristiyanlıktaki yaratılış anlayışını temel alarak Tanrı’nın
her şeyi yoktan var ettiğini savunur.
Bu parça din felsefesinin aşağıdaki problemlerinden
hangisiyle ilişkilidir?
A | Tanrının varlığı |
B | Maddenin sonsuzluğu |
C | Tanrı evren ilişkisi |
D | Tanrının ezelî ebedî oluşu |
E | Ruhun ölümsüzlüğü |
Soru 25 |
Rawls’a göre aristokrasiyle yönetilen veya kast
sisteminin hâkim olduğu toplumlar adil değildir. Çünkü
onlar insanın doğuştan gelen farklı özelliklerini
kendilerine göre üstün görüp içselleştirmiş, bu özellikleri
devletin temeli yapmışlardır. Ancak Rawls için doğadaki
bu rastlantısal durumlar, ölüm gibi değiştirilemez
değildir. Eğer toplumsal sistemdeki kurumlar adaletin iki
ilkesine göre düzenlenirse adil bir toplum ortaya çıkar.
Bu ilkelerden biri eşit temel özgürlüklere sahip olma,
diğeri de sosyal ve ekonomik eşitsizliğin giderilmesi için
kanunların en az avantajlı olanın yararına olacak şekilde
düzenlenmesidir.
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
ulaşılabilir?
A | Adaletsizlik toplumsal yaşamın zorunlu sonucudur |
B | Doğanın sunduğu adaletsizlik; özgürlük ve eşitlik
ilkeleriyle giderilebilir. |
C | Doğuştan gelen farklı özellikler siyasi sistemler için zenginliktir. |
D | Adaletsiz toplumlarda insanlar kaderlerini kabul
etmelidir. |
E | Adaletli toplumlarda toplumsal sınıflar doğuştan gelen
farklılıklarla oluşur. |
Sınavı tamamlamak için butona tıklayınız, yanlışlarınız gösterilecektir.
Sonuçları al.
25 tamamladınız.
← |
Liste |
→ |
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
Son |
Geri dön
Başarıyla tamamladınız.
sorular
soru
Aldığınız skor
Doğru
Yanlış
Partial-Credit
Sınavı henüz tamamlamadınız. Eğer sayfadan ayrılırsanız, verdiğiniz yanıtlar kaybolacak!
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
İpucu
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Sona erdi
Daha çok pratiğe ihtiyaç var
Böyle devam et
Kötü değil
İyi çalışıyor
Mükemmel