2018 Kpss Ortaöğretim Genel Yetenek Çıkmış Sorular
2018 yılında çıkmış olan Kpss Ortaöğretim sınavının Genel Yetenek bölümünde 60 adet soru bulunmaktadır. ''Başla'' butonuna tıklayarak deneme testini çözebilirsiniz
Başla
Tebrikler - 2018 Kpss Ortaöğretim Genel Yetenek Çıkmış Sorular adlı sınavı başarıyla tamamladınız.
Sizin aldığınız skor %%SCORE%% en yüksek skor %%TOTAL%%.
Hakkınızdaki düşüncemiz %%RATING%%
Yanıtlarınız aşağıdaki gibidir.
Soru 1 |
İbrahim Çallı... Türk resminde bir döneme ismini veren
büyük usta... Parlak yeteneğin I. özgünlükle yoğrulduğu
bir fırçanın elidir Çallı. Onun resimlerinde güçlü bir
II. kendiliğindenlik çarpar insanın gözüne. Sağlam bir
tekniği ve III. kimseyi taklit etmeyen bağımsız bir resim
bilinci, IV. özgürlükleri keşfetmelerinde öğrencilerine yol
göstermiştir. Işıltılı, rahat, V. doğal ve gülümseyen fırça
sürüşlerinin ressamıdır o.
Bu parçada numaralanmış sözlerde “yakın
anlamlılık”a göre bir eşleştirme yapıldığında hangisi
dışarıda kalır?
A | I |
B | II |
C | III |
D | IV |
E | V |
Soru 2 |
Ne zaman üstesinden gelemediğim bir problemle
karşılaşsam kendime şu cümleyi hatırlatırım: "Derin olan
kuyu değil, kısa olan ip!"
Bu cümlede vurgulanmak istenen düşünce
aşağıdakilerden hangisidir?
A | Kişilerin yeterli çabayı göstermeden de sorunların
üstesinden gelebileceği |
B | Bir sorunun çözümü için başkalarının görüşünün
alınmasının önemli olduğu |
C | Bir problemin çözümü için ilk olarak kaynağının
araştırılmasının gerektiği |
D | Deneyimin, zorlukların üstesinden gelmede işi
kolaylaştıran unsur olduğu |
E | Problemin zorluğuna değil, çözüm için sarf edilen
çabaya odaklanılması gerektiği |
Soru 3 |
Çocuklar, göremeyeceğimiz bir zamana gönderdiğimiz
canlı mesajlardır.
Bu cümlede çocuklarla ilgili vurgulanmak istenen
düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
A | Yetişkinler tarafından sınırları çizilmiş bir gelecekte
yaşarlar. |
B | Aldıkları kararlarla kendilerini yetiştirenlerin geleceğini
belirlerler. |
C | Geleceğin inşasından yetişkinler kadar sorumludurlar. |
D | İnsanlığa ait bilgi ve deneyimleri geleceğe taşırlar. |
E | Toplumlar, onlar sayesinde geleceğe hazırlanırlar. |
Soru 4 |
(I) Eski çarşıyı gezmeye gittik. (II) İçeride taştan
yapılmış, tek katlı dükkânlar vardı. (III) Dükkânlarda,
alışveriş yapan pek çok insan gördük. (IV) İçerideki
kalabalıktan insanların bu çarşıyı sevdiğini düşündük.
(V) Dükkân sahipleri de müşterilere çok saygılıydı.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde
söylenenler bir nedene bağlanmıştır?
A | I |
B | II |
C | III |
D | IV |
E | V |
Soru 5 |
Orta Asya ve Sibirya'da eski geleneklere yeniden can
veren mistik insanların ayinleri, kitlelerin ilgisini çekiyor.
Bu mistiklerden biri olan Nergui'nin sesi inişli çıkışlı,
çok çok eskilerin balatları gibi tekrar ediyor: “Ey engin
mavi gökyüzü, battaniyem, lütfen gel bana.”
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A | Zarf-fiil eki |
B | Çokluk eki |
C | İyelik eki |
D | Tamlayan eki |
E | Sıfat-fiil eki |
Soru 6 |
(I) Doğanın en başarılı mimarları olarak kabul
edebileceğimiz oecophyllalar, dokumacı karıncalardır.
(II) Bunlar, mantarların üzerinden atlayarak eğlendikleri
gibi, mükemmel yuvalar inşa etmeyi de biliyorlar.
(III) Yuvalarını yaparken yaprakları dolma sarar gibi
kıvırarak birbirine sıkıca kenetleyip karınca köprüsü
oluşturuyorlar. (IV) Bu iş için özel yetiştirilmiş yavru
karıncaları dikiş makinesinin iğnesi gibi kullanıyorlar.
(V) Birleştirilmesi gereken noktaları, salgıladıkları ipekle
dikiyor bu yavru karıncalar.
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi
yükleminin türü bakımından diğerlerinden farklıdır?
A | I |
B | II |
C | III |
D | IV |
E | V |
Soru 7 |
İnsan bu, su misali, kıvrım kıvrım akar ya;
Bir yanda akan benim, öbür yanda Sakarya.
Su iner yokuşlardan, hep basamak basamak;
Benimse alın yazım, yokuşlarda susamak.
Her şey akar; su, tarih, yıldız, insan ve fikir;
Oluklar çift; birinden nur akar, birinden kir.
Akışta demetlenmiş, büyük, küçük, kâinat;
Şu çıkan buluta bak, bu inen suya inat!
Bu şiirde aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A | Belgisiz sıfat |
B | Sıfat-fiil |
C | İsim-fiil |
D | İşaret sıfatı |
E | Zarf-fiil |
Soru 8 |
I. Islak nisan akşamlarında çocukluğuma açılan kapının
önünde bulurum kendimi. II. Sisler içerisinde duran
yoldan, önce yavaş sonra hızlı adımlarla ilerlerim.
Kestane ağaçlarının arasından sessizce akıp III. denize
ulaşırım. Ayaklarımı kumlara gömüp yavaşça IV. vadiye
yönelirim. V. Aklımı bıraktığım uçurtmaların kuyruğunda
gezinirim.
Bu parçada numaralanmış sözlerden hangisi
diğerlerinden farklı bir cümle ögesidir?
A | I |
B | II |
C | III |
D | IV |
E | V |
Soru 9 |
Aristo, “İncelenmeyen hayat I. yaşanmaya değmez.”
demiş. Bugün bizler, II. “Kaydedilmeyen hayat
yaşanmaya değmez.” der gibiyiz. Yediğimiz yemekten
kaybettiğimiz yakınımıza, sevincimizden III. kederimize
her şeyi sosyal paylaşım ağlarına kaydediyoruz.
Hayatlarımızın bir tür günlüğünü tutuyor, çoğu zaman
gerçek ilişkilerin yerine sanal ilişkileri koyuyoruz.
“Tanınıyorum, o hâlde varım.” IV. diyoruz. Bu kalabalık
dünyada yalnız kalma korkusu, ruhumuzu endişeyle
V. dolduruyor.
Bu parçada numaralanmış sözcüklerin hangisinde
birden çok ses olayı vardır?
A | I |
B | II |
C | III |
D | IV |
E | V |
Soru 10 |
Binaların imaj tasarımında kullanılan terimlerden biri
olan I. ritim, görsel unsurların düzenli bir II. biçimde
dizilişi anlamına gelir. Simetri ise bir cismin bir doğruya
göre eşit III. uzaklıkta ki görüntüsüdür. Binaların tasarım
unsurları IV. arasındaki büyüklük ve görsel ağırlık
dengesini ifade eder. Doku, bu iki tasarım
unsurundan farklı olarak fiziksel kanıtların
V. hissedilebilmesine de olanak sağlar.
Bu parçada numaralanmış sözlerden hangisinin
yazımı yanlıştır?
A | I |
B | II |
C | III |
D | IV |
E | V |
Soru 11 |
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde düzeltme işareti (^)
yanlış kullanılmıştır?
A | Kâh gülerek kâh ağlayarak koca bir yıl geçirdik. |
B | Sınavlarını geçebilmek için fedakârca çalıştı. |
C | Kumbarasındaki madenî paraları annesine verdi. |
D | Kendisine yapılan tüm haksızlıkları sîneye çekti. |
E | Hâli vakti yerinde olduğu giyiminden anlaşılıyordu. |
Soru 12 |
(I) Gıdıklanmak bazen rahatsız edici olsa da aslında
eğlencelidir. (II) Bir insan gıdıklanınca, derinin
yüzeyinde bulunan küçük sinir lifçikleri harekete geçer.
(III) Özellikle tüyle okşama, hafif dokunuş gibi olaylara
karşı hassas olan bu lifçikler beyne sinyal gönderir.
(IV) Beynin, aldığı sinyaller karşısında gıdıklanmaya
verdiği tepki, kaşınmaya olan tepkisi gibi istemsizdir.
(V) Gıdıklanmak bir müddet sürdürüldüğünde beyne
giden sinyaller arttığı için verilen bu tepki korku ve
paniğe de dönüşebilir.
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi
düşüncenin akışını bozmaktadır?
A | I |
B | II |
C | III |
D | IV |
E | V |
Soru 13 |
(I) Türk romanının ortaya çıkmasında ve gelişmesinde
en önemli isimlerden biri şüphesiz Ahmet Mithat
Efendi’dir. (II) Ahmet Mithat Efendi, tercüme veya
adapte yoluyla dilimize kazandırdığı ve yazdığı onlarca
romanla bu edebiyat türünün olgunlaşma yoluna
girmesini sağladı. (III) Ayrıca bu yeniliklerle roman
türüne ilişkin bir okuyucu kitlesinin oluşmasına yardımcı
oldu. (IV) Ahmet Mithat Efendi’nin romanları arasında
biri vardır ki o; konusu, konusunun ele alınışı ve işleniş
tekniği açısından Türk romanı örneklerinin arasında ayrı
özellikler taşır. (V) Bu roman 1891 yılında kaleme
alınmış Müşâhedât’tır. (VI) Müşâhedât, edebiyat
alanında önemli tartışmaların yapıldığı bir dönemde belli
bir anlayışa hem cevap hem de örnek niteliği
taşımaktadır.
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci
paragraf numaralanmış cümlelerin hangisiyle
başlar?
A | II |
B | III |
C | IV |
D | V |
E | VI |
Soru 14 |
Diğer yolcular gibi ben de çocukluğumdan bu yana
Marmara'daki göllerin yakınından defalarca geçtim.
Hayran hayran baktım onlara, manzaralara dalıp gittim.
Türkiye’nin en işlek kara yollarının çevresinde sıralanan
bu gölleri çoğumuz biliyoruz: Terkos, Sapanca ve
diğerleri. Bu benzersiz doğa değerleri bir yandan da
kirlilik ve yapılaşma gibi çok sayıda sorunla karşı
karşıya. Her şeye rağmen bu doğa harikaları ısrarla
hayata tutunmaya çalışıyor. Onların bu tutumunu
gördükçe “Belki de bir şey olmaz.” diye düşünmeye
başlıyorum ben de içimden.
Bu parçanın yazarının içinde bulunduğu duygu
durumları aşağıdakilerden hangisidir?
A | Endişe ve umut |
B | Korku ve alışmışlık |
C | Üzüntü ve sevinç |
D | Kaygı ve mutluluk |
E | Tedirginlik ve huzur |
Soru 15 |
Estetik söz konusu olduğunda ilgi alanınızın genişliği
önem kazanır. İyi kitaplar okumalı, bunun yanında güzel
sanatlarla ilgilenmelisiniz. Ben sırf bu sebeple resim ve
müzikle ilgilendim. Estetiğin sadece edebiyatla sınırlı
olmadığını; görsel, işitsel ve duyusal pek çok türde
çeşitlenebildiğini fark ettim. Ama bu farkındalığın insanı
mutlu ettiğini söyleyemem. Çünkü çevrenize estetik
farkındalıkla baktığınız zaman sayısız çirkinlikle
karşılaşıyorsunuz. Bu nedenle estetizm aşırılığından
sakındığımı ifade etmek isterim. Estetizm, yani
estetikten başka değer tanımamak, insanı hayattan
koparan bir takıntıya dönüşebilir.
Bu parçanın yazarıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi
söylenebilir?
A | Artık mükemmeliyetçi olmamakla birlikte estetik
duyarlılığı önemsemektedir. |
B | Temel gayesi estetik açıdan en iyiye ulaşmak
değil, doğal bir söyleyiş yakalamaktır. |
C | Eserlerinin yalnızca edebî açıdan ideali değil, farklı
estetik hazları da iletmesini amaçlar. |
D | Sanatçının temel kaygısının estetik değer yaratmak
olduğunu düşünmektedir. |
E | Aşırı estetizm arzusunun büyük sanatçılara rehberlik
ettiğini iddia etmektedir. |
Soru 16 |
Okuma yazma öğrenmek, okul hayatımızın
başlangıcındaki sorumluluklarımızdan biri. Herkes bir
şekilde okumayı öğrenmek zorunda ama kimse
sürdürmek zorunda değil. Ancak bilinmelidir ki kendi
seçtiğini, dilediğini, keyif aldığını okuma özgürlüğünden
vazgeçmeyenler; okura, gerçek okura dönüşürler.
Bu parçada söz edilen “gerçek okur”un okuma
etkinliğine aşağıdakilerden hangisi örnek
gösterilebilir?
A | Tiyatro oyunundaki rolü için kendisine verilen Küçük
Ağa adlı tarihî romanı okuması |
B | Kendisine ders kazanımlarını pekiştirmesi için verilen
Çile adlı şiir kitabını okuması |
C | Filmini izlediği Uzun Hikâye adlı eserin proje ödevi için
kitabını da okuması |
D | Yıl sonundaki edebiyat sınavı için Fareler ve İnsanlar
adlı kitabı okuması |
E | Şiire ilgi duyduğu için kütüphaneden Otuz Beş Yaş
adlı şiir kitabını alıp okuması |
Soru 17 |
Telgraf; küfeye nasıl sığdığını anlayamayacağınız bir
yükü, göz açıp kapayana dek şehrin bir ucundan ötekine
taşıyan hamal gibidir. Asıl kuvvetini bu yeteneğinden
alır. Yoksa bir kitabın pek iyi yapabileceği gibi taşıdığı
bilgiyi açıklayamaz veya analiz edemez.
Bu parçada telgrafla ilgili anlatılmak istenen
aşağıdakilerden hangisidir?
A | Kitaplarda çözümlenmesi yapılmış bilgilerin aksine
güncel bilgiler içerdiği |
B | İletisinin herhangi bir kitaptan daha kısa sürede
okunup anlaşıldığı |
C | Yüksek seviyede bilgi taşıma kapasitesine ve hızına
sahip olduğu |
D | Toplumun belirli bir kesimi tarafından icat amacının
dışında kullanıldığı |
E | Uzak şehirleri birbirine yakın ederek kamusal söylemin
oluşmasını sağladığı |
Soru 18 |
Bir malzeme olarak zeytin ağacının hikâyesi bambaşka.
Bu hikâyede özgün bir geçmiş, bir cazibe var. Hikâyenin
içine daldığımda kendimi farklı bir zaman diliminde
buluyorum. Ağacın görünüşüne de âşığım. Bütün
bunların etkisiyle olsa gerek, insanların zeytin
ağacından yapılmış fincanlardan kahvelerini
yudumlarken bu hikâyeyi keşfetmesini, benzer duyguları
yaşamasını istiyorum.
Bu sözler aşağıdaki sorulardan hangisine cevap
olarak söylenmiş olabilir?
A | Geçmiş yaşantılarınızın, kahve fincanı tasarımlarınıza
nasıl bir katkısı oldu? |
B | Kahve fincanı tasarımlarınızda neden zeytin ağacını
tercih ediyorsunuz? |
C | Kahve fincanı tasarımlarınızda hangi ölçütlere dikkat
ediyorsunuz? |
D | Kahve fincanı üretiminde zeytin ağacı kullanmak işinizi
zorlaştırıyor mu? |
E | Zeytin ağacından tasarladığınız fincanların insanlar
üzerinde nasıl bir etkisi oldu? |
Soru 19 |
Amerika Birleşik Devletleri’nde bulunan Pasifik Köpek
Balığı Araştırma Merkezi’ndeki araştırmacılar tarafından
Kaliforniya’nın Moss Bölgesi’nde yeni bir köpek balığı
türü bulundu. Bu köpek balığı karanlıkta parlayabilme
özelliğinin yanı sıra derisi siyah olduğu için kolaylıkla
kamufle olabiliyor. Araştırma ekibinden Vicky Vásquez,
köpek balığının bu sayede avına sinsice yaklaşabildiğini
belirtiyor. Yaklaşık yarım metre boyundaki bu köpek
balığı, okyanusun 1000 metre derinliğinde yaşıyor. Yeni
türün Latince adı olan etmopterus benchleyi, Jaws adlı
romanın yazarı Peter Benchley’e ithafen konulmuştur.
Bu parçada söz edilen köpek balığıyla ilgili
aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
A | Keşfedildiği bölgeye |
B | Keşfeden ekibe |
C | Avlanma biçimine |
D | Fiziksel özelliklerine |
E | İsmini koyan kişiye |
Soru 20 |
Dünyada üretilen tüm peynir çeşitlerinin koku, tat ve
görünüş gibi duyusal özellikleri birbirinden farklıdır.
Tüketicinin peynir seçiminde etkili olan ve önde gelen
duyusal özellik unsurları; peynirin rengi, delikli ya da
küflü olup olmaması, dokusu gibi görüntüsüne bakılarak
tespit edilebilen kısımlarıdır. ----. Sütün hangi hayvanın
sütü olduğu, hayvanın fizyolojik durumu ve ırkı ise
biyokimyasal nitelikler üzerinde belirleyici rol oynuyor.
Öte yandan peynirin üretim koşulları da biyokimyasal
süreci etkiliyor ve böylece farklı duyusal özellikleri olan
farklı peynirler ortaya çıkıyor.
Bu parçada boş bırakılan yere, düşüncenin akışına
göre, aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A | Üstelik peynirin içerdiği proteinin sindirimi sütteki
proteinin sindiriminden daha kolay |
B | Tüm bunlar, kullanılan sütün biyolojik ve kimyasal
özelliklerine bağlı olarak şekilleniyor |
C | Dolayısıyla peynir, beslenmede önemli bir yağ ve aynı
zamanda protein kaynağı |
D | Bu durumda peynirin tadı gibi asıl dikkat edilmesi
gereken bir husus ikinci planda kalıyor |
E | Ancak küfü, yiyecekler için bir bozulma işareti görenler
bu tip peynirlerden uzak duruyor |
Soru 21 |
Günümüz dergilerinin hemen hepsi şiirle dolu, çoğu şiir
de okuru kendine çekiyor. Tatlı tatlı söylüyor yeni
şairlerimiz, rahatça deyiveriyorlar diyeceklerini. Bir dilleri
var; süssüz, sade. Bir sudur, parıldaya parıldaya akıyor.
Yazmıyorlar da konuşuyorlar sanki. Eh! Artık vezin,
kafiye gibi kurallar da yok; karşımıza geçmiş bizimle
hoşbeş ediyorlar dersiniz.
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerin hangisine
ulaşılamaz?
A | Yeni şairlerin eskilerden daha kolay yazdığına |
B | Fazla yalın olmanın şiir diline zarar verdiğine |
C | Çağdaş şiirde biçimsel özelliklerin göz ardı edildiğine |
D | Dergilerdeki türler arasında şiirin başı çektiğine |
E | Günümüz şairlerinin günlük dile yakın durduğuna |
Soru 22 |
Çağımızın yeni iletişim dili emoji, tıpkı beyaz bir duvara
çizilen eğlenceli grafitiler gibi, yazışmalara yeni renkler
katıyor. Küçücük, renkli semboller, satırlar dolusu
kelimenin ifade etmekte zorlanacağı sevgi, sempati,
öfke, şüphe gibi duyguları tek bir dokunuşla aktarabilen
mucizevi bir tercümana dönüşüyor. Bazıları bunu
gençlerin yeni eğlencesi olarak görse de acaba
emojilerle çok daha büyük bir keşfe, dünyanın her
yerinde aynı anlama gelen ve herkesin doğuştan
konuşmaya hazır olduğu bir dile adım atmış olabilir
miyiz?
Bu parçada emoji ile ilgili asıl anlatılmak istenen
aşağıdakilerden hangisidir?
A | İnsanlık için ortak bir iletişim aracı olabileceği |
B | Günümüz iletişim teknolojisiyle ortaya çıktığı |
C | Yoğun bir anlam dağarcığına sahip olduğu |
D | Gençler arasında yaygın olarak kullanıldığı |
E | Yeni çalışmalarla daha çok geliştirilebileceği |
Soru 23 |
Çağımızın yeni iletişim dili emoji, tıpkı beyaz bir duvara
çizilen eğlenceli grafitiler gibi, yazışmalara yeni renkler
katıyor. Küçücük, renkli semboller, satırlar dolusu
kelimenin ifade etmekte zorlanacağı sevgi, sempati,
öfke, şüphe gibi duyguları tek bir dokunuşla aktarabilen
mucizevi bir tercümana dönüşüyor. Bazıları bunu
gençlerin yeni eğlencesi olarak görse de acaba
emojilerle çok daha büyük bir keşfe, dünyanın her
yerinde aynı anlama gelen ve herkesin doğuştan
konuşmaya hazır olduğu bir dile adım atmış olabilir
miyiz?
Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A | Öznel ifadelere yer verilmiştir. |
B | Örneklemeden yararlanılmıştır. |
C | Benzetmeye başvurulmuştur. |
D | Açıklama yapılmıştır. |
E | Nicel veriler kullanılmıştır. |
Soru 24 |
Altı nehrin ve üç sıradağın ötesinde, bir görenin bir daha
unutamadığı bilge kent Zora yükselir. Zora’nın
unutulmaz olmasının nedeni, hatırlanan diğer kentler
gibi anılarda olağandışı bir imge bırakması değildir. Zora
her birinde özel güzellikler, nadir şeyler sunan
sokaklarıyla değil sokaklar boyunca evlerin, evlerdeki
kapı ve pencerelerin her türlü düzensizliği ve kaotik
belirsizliği dışlayan kusursuz dizilişiyle akılda kalır.
Zora’nın sırrı, tek bir notasının bile yerinden
oynatılamadığı, değiştirilemediği bir müzik
partisyonundaki gibi birbirini izleyen şekiller üzerinde
kurulmasında gizlidir. Zora’yı ezbere bilen biri,
uyuyamadığı gecelerde kentin yollarında yürüdüğünü
hayal eder ve kentin kusursuz düzeninin şiirsel
duraklarını adımlar: Bakır saat, berberin çizgili perdesi,
dokuz fıskiyeli çeşme, köşedeki kahve, limana giden
kestirme yol bunlardan bazılarıdır. Zora’da insanlığın
varoluşunun bir arşivi gizlidir aslında. Akla gelebilecek
her fikirle bu düzenin her noktası arasında belleğin anlık
çağrışımlar yapmasına yarayacak bir benzerlik veya
zıtlık ilişkisi kurulabilir. Zora’yı ezbere bilenlerin
dünyanın en bilge kişileri kabul edilmesi de bundandır.
Bu parçaya göre Zora’yı unutulmaz kılan
temel özellik aşağıdakilerden hangisidir?
A | Yüksek çağrışım değeri |
B | Barındırdığı kültürel değerler |
C | Yapısının mükemmel simetrisi |
D | Zengin mimari dokusu |
E | Etkileyici coğrafi konumu |
Soru 25 |
Altı nehrin ve üç sıradağın ötesinde, bir görenin bir daha
unutamadığı bilge kent Zora yükselir. Zora’nın
unutulmaz olmasının nedeni, hatırlanan diğer kentler
gibi anılarda olağandışı bir imge bırakması değildir. Zora
her birinde özel güzellikler, nadir şeyler sunan
sokaklarıyla değil sokaklar boyunca evlerin, evlerdeki
kapı ve pencerelerin her türlü düzensizliği ve kaotik
belirsizliği dışlayan kusursuz dizilişiyle akılda kalır.
Zora’nın sırrı, tek bir notasının bile yerinden
oynatılamadığı, değiştirilemediği bir müzik
partisyonundaki gibi birbirini izleyen şekiller üzerinde
kurulmasında gizlidir. Zora’yı ezbere bilen biri,
uyuyamadığı gecelerde kentin yollarında yürüdüğünü
hayal eder ve kentin kusursuz düzeninin şiirsel
duraklarını adımlar: Bakır saat, berberin çizgili perdesi,
dokuz fıskiyeli çeşme, köşedeki kahve, limana giden
kestirme yol bunlardan bazılarıdır. Zora’da insanlığın
varoluşunun bir arşivi gizlidir aslında. Akla gelebilecek
her fikirle bu düzenin her noktası arasında belleğin anlık
çağrışımlar yapmasına yarayacak bir benzerlik veya
zıtlık ilişkisi kurulabilir. Zora’yı ezbere bilenlerin
dünyanın en bilge kişileri kabul edilmesi de bundandır.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisinden
yararlanılmamıştır?
A | Benzetme |
B | Kişileştirme |
C | Tanımlama |
D | Açıklama |
E | Örnekleme |
Soru 26 |
Altı nehrin ve üç sıradağın ötesinde, bir görenin bir daha
unutamadığı bilge kent Zora yükselir. Zora’nın
unutulmaz olmasının nedeni, hatırlanan diğer kentler
gibi anılarda olağandışı bir imge bırakması değildir. Zora
her birinde özel güzellikler, nadir şeyler sunan
sokaklarıyla değil sokaklar boyunca evlerin, evlerdeki
kapı ve pencerelerin her türlü düzensizliği ve kaotik
belirsizliği dışlayan kusursuz dizilişiyle akılda kalır.
Zora’nın sırrı, tek bir notasının bile yerinden
oynatılamadığı, değiştirilemediği bir müzik
partisyonundaki gibi birbirini izleyen şekiller üzerinde
kurulmasında gizlidir. Zora’yı ezbere bilen biri,
uyuyamadığı gecelerde kentin yollarında yürüdüğünü
hayal eder ve kentin kusursuz düzeninin şiirsel
duraklarını adımlar: Bakır saat, berberin çizgili perdesi,
dokuz fıskiyeli çeşme, köşedeki kahve, limana giden
kestirme yol bunlardan bazılarıdır. Zora’da insanlığın
varoluşunun bir arşivi gizlidir aslında. Akla gelebilecek
her fikirle bu düzenin her noktası arasında belleğin anlık
çağrışımlar yapmasına yarayacak bir benzerlik veya
zıtlık ilişkisi kurulabilir. Zora’yı ezbere bilenlerin
dünyanın en bilge kişileri kabul edilmesi de bundandır.
Bu parçaya göre Zora'yı ezbere bilmenin insanı
dünyanın en bilge kişisi kılmasının nedeni
aşağıdakilerden hangisidir?
A | Zora’nın, üzerine düşünen insanların hafızalarında ve
yaşamlarında somut ve kalıcı izler bırakması |
B | Zora’nın, sahip olduğu geniş kültürel mirası ve zengin
bilgi birikimiyle insanlığın ortak hafızasını temsil
etmesi |
C | Zora’nın, yaratıcı hayal gücünü harekete geçirecek
nitelikte fiziki ve sosyal atmosfere sahip olması |
D | Düşünce ve bilim tarihine mal olmuş icat ve keşifler
yapan birçok kişinin Zora’da doğup yaşaması |
E | inlerinin, Zora’yı diğer tüm kadim kentlerden daha
köklü ve çok kültürlü olarak tanıtması |
Soru 27 |
Turistik bir kenti ziyaret eden A, B, C, D, E ve F
kafileleri; kentteki kaleyi, limanı ve müzeyi gezmişlerdir.
Kafilelerin gezdikleri mekânlara ilişkin kimi bilgiler şu
şekildedir:
- Limanı gezen üç kafileden biri C’dir ve başka mekânı gezmemiştir.
- Kale ile müzeyi gezen kafileler birbirinden farklıdır.
- A ve D kafileleri farklı mekânları ziyaret etmişlerdir.
- B kafilesinin gezdiği iki mekândan biri müze,
- E kafilesinin gezdiği iki mekândan biri kaledir.
- I. kale,
- II. liman,
- III. müze
A | Yalnız I |
B | Yalnız II |
C | Yalnız III |
D | I ve II |
E | I ve III |
Soru 28 |
Turistik bir kenti ziyaret eden A, B, C, D, E ve F
kafileleri; kentteki kaleyi, limanı ve müzeyi gezmişlerdir.
Kafilelerin gezdikleri mekânlara ilişkin kimi bilgiler şu
şekildedir:
- Limanı gezen üç kafileden biri C’dir ve başka mekânı gezmemiştir.
- Kale ile müzeyi gezen kafileler birbirinden farklıdır.
- A ve D kafileleri farklı mekânları ziyaret etmişlerdir.
- B kafilesinin gezdiği iki mekândan biri müze,
- E kafilesinin gezdiği iki mekândan biri kaledir.
A | A ve F |
B | B ve C |
C | B ve F |
D | C ve D |
E | D ve E |
Soru 29 |
Turistik bir kenti ziyaret eden A, B, C, D, E ve F
kafileleri; kentteki kaleyi, limanı ve müzeyi gezmişlerdir.
Kafilelerin gezdikleri mekânlara ilişkin kimi bilgiler şu
şekildedir:
- Limanı gezen üç kafileden biri C’dir ve başka mekânı gezmemiştir.
- Kale ile müzeyi gezen kafileler birbirinden farklıdır.
- A ve D kafileleri farklı mekânları ziyaret etmişlerdir.
- B kafilesinin gezdiği iki mekândan biri müze,
- E kafilesinin gezdiği iki mekândan biri kaledir.
A | A ve E |
B | B ve F |
C | B ve E |
D | C ve D |
E | C ve F |
Soru 30 |
Turistik bir kenti ziyaret eden A, B, C, D, E ve F
kafileleri; kentteki kaleyi, limanı ve müzeyi gezmişlerdir.
Kafilelerin gezdikleri mekânlara ilişkin kimi bilgiler şu
şekildedir:
- Limanı gezen üç kafileden biri C’dir ve başka mekânı gezmemiştir.
- Kale ile müzeyi gezen kafileler birbirinden farklıdır.
- A ve D kafileleri farklı mekânları ziyaret etmişlerdir.
- B kafilesinin gezdiği iki mekândan biri müze,
- E kafilesinin gezdiği iki mekândan biri kaledir.
A | A kafilesi kaleyi ziyaret etmiştir |
B | A kafilesi limanı ziyaret etmiştir. |
C | B kafilesi kaleyi ziyaret etmiştir. |
D | F kafilesi kaleyi ziyaret etmiştir. |
E | F kafilesi limanı ziyaret etmiştir. |
Soru 39 |
A | A |
B | B |
C | C |
D | D |
E | E |
Soru 58 |
A | A |
B | B |
C | C |
D | D |
E | E |
Sınavı tamamlamak için butona tıklayınız, yanlışlarınız gösterilecektir.
Sonuçları al.
60 tamamladınız.
← |
Liste |
→ |
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | 32 | 33 | 34 | 35 |
36 | 37 | 38 | 39 | 40 |
41 | 42 | 43 | 44 | 45 |
46 | 47 | 48 | 49 | 50 |
51 | 52 | 53 | 54 | 55 |
56 | 57 | 58 | 59 | 60 |
Son |
Geri dön
Başarıyla tamamladınız.
sorular
soru
Aldığınız skor
Doğru
Yanlış
Partial-Credit
Sınavı henüz tamamlamadınız. Eğer sayfadan ayrılırsanız, verdiğiniz yanıtlar kaybolacak!
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
İpucu
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Sona erdi
Daha çok pratiğe ihtiyaç var
Böyle devam et
Kötü değil
İyi çalışıyor
Mükemmel